CPO Bewonersvereniging Aalanden 2013 Zwolle
In 2013 heeft een groep jonge woonwagengezinnen, die in de afgelopen jaren door het gebrek aan standplaatsen noodgedwongen in de woning waren terechtgekomen het initiatief genomen om een bewonersvereniging op te richten. Met behulp van provinciale subsidie van de provincie Overijssel voor Collectief Particulier Opdrachtgeverschap hebben zij samen met Bram van Duinen (RadarUitvoering) en architect Hendrik Klinkhamer van Coarchitecten uit Emmen plannen gemaakt voor de bouw van een woonwagenlocatie met nieuwe woonwagens aan de Eemlaan.
Aan deze straat in de wijk Aalanden heeft de gemeente Zwolle al jaren op een braakliggend terrein, dat wordt omsloten door de Eemlaan in het zuiden, de Scheldelaan in het oosten en de Arne in het noorden, een woonwagenlocatie gereserveerd. Het terrein was o.a. bestemd voor de opvang van woonwagenbewoners, die na renovatie van verouderde woonwagenlocaties boventallig zouden worden. Het gaat om een terrein dat ruimte biedt voor 6 standplaatsen. Het is nooit tot ontwikkeling gekomen, omdat voorrang werd gegeven aan de bouw van 4 woonwagenlocaties in de wijk Stadshagen. Omdat de nog te bouwen standplaatsen in Stadshagen uitsluitend bestemd zijn voor de natuurlijke aanwas van de huidige (legale) bewoners van de woonwagenlocaties was deze plek nog de enige ( kleine) kans om terug te komen in de woonwagen.De bouwplannen.
Vol enthousiasme zijn er bouwplannen gemaakt van degelijke goed geisoleerde woonwagens in houtskeletbouw, waarbij de bouwkwaliteit dicht tegen die van woningen aanligt. Hoewel het uiterlijk van dit type woonwagen erg veel lijkt op voorkomende woningbouw, heb je als bewoner, doordat de woonwagen een meter boven het maaiveld is gebouwd, toch het gevoel dat je in een woonwagen woont. Ook heeft de architect nog een variant laten zien met toepassing van een verspringend grasdak. Een daktype, wat in de woningbouw regelmatig voorkomt, maar in de woonwagenbouw nieuw is. Deze variant viel bij de bewoners echter niet in de smaak.De bewoners kozen voor het woonwagentype met een blauw zadeldak, cremekleurige steenstrips en zonnecollectoren.
De kink in de kabel.
Op het moment dat het ontwerp zou worden gepresenteerd vernamen bewoners in januari 2014 uit het wijkblad, dat de beoogde woonwagenlocatie door de wethouder Piek uit de plannen was gestreept ten gunste van een bouwproject van Frion. In het aangevraagde gesprekken met de wethouder en ambtenaren bleek dat deze locatie niet meer beschikbaar zou komen. Wel zou eventueel een woningbouwproject in Stadshagen in de buurt Vrij Werkeren tot de mogelijkheden behoren.
Ontwerp koopwoningproject Vrijwerkeren.
Op 17 mei 2014 hebben bewoners meegedaan aan een wedstrijd voor het ontwerp van een nieuwbouwplan met goedkope koopwoningen in de buurt Vrij Werkeren in Stadshagen. In het Cultuurhus Stadshagen waren 18 projectontwikkelaars, architecten en bouwbedrijven aanwezig om hun woningtypes aan mogelijke kopers te laten zien. Deze konden een stem uitbrengen op het mooiste ontwerp en de partij die de meeste stemmen had ontvangen,kreeg van de gemeente de opdracht om de woningen te bouwen. Hoewel het ontwerp van Hendrik Klinkhamer pas op het laatste moment was ingediend en we niet als veel andere bouwers de tijd hadden om een flitsende 3D presentatie te maken, hebben Jenny Finke en Annie Wolters in hun stand er flink op los gepraat om hun ontwerp te verdedigen. Bij de eindstemming bleek tot onze verrassing dat de CPO Bewonersvereniging Aalanden als derde was geeindigd. Dat was niet genoeg om de bouwopdracht te krijgen, want een ander bouwbedrijf was zo slim geweest op veel stemmers te lokken met een reisje naar Parijs, zodat die er met de buit vandoor ging.